この教材の使い方(学習者の方へ)

How to use this learning material (to learners)


 

この教材の特徴

Features of this material.

SJ-NETが提供する教材の特徴は次の3点です。

The materials provided by SJ-NET are characterised by three key features.

1.自分のペースで(好きな時に、好きなだけ、好きなことを)学べます。

        You can learn what you want, when you want, on your PC or smartphone.

2.周囲の日本語話者との実際の活動を通して学べます。

        You can learn via actual activities with other Japanese speakers around you.

3.日本で職場や地域社会に参加して、自分の考えを話すための日本語を学べます。

        You learn the Japanese language to participate in professional and community in Japan, as well as express your opinions freely.

宿泊業(ホテル、旅館など)で働く方へ

この教材は、宿泊業(ホテル、旅館など)で働くために求められる日本語力を高めるために作成したものです。皆さんが仕事をしながら自習をして力をつけられるように工夫されています。

 

This website is designed to enhance the Japanese language skills needed to work in the accommodation industry (hotels, inns, etc.). It has been devised so that you can study on your own and enhance your skills while working.

 

1.教材のトピック Topics

教材の題材(この教材ではトピックと呼びます)は、宿泊業という仕事の理解や実際に遂行する業務から選びました。例えば「ホテルの仕事を知る」と言うトピックは、ホテルが、どのような組織で運営されており、どのような業務をどのような職務で分担しているのかを日本語で理解するためのトピックです。ホテル業の基本的な知識を学ぶことができ、組織や役職について話すために必要な日本語が学べます。「身だしなみ」は、レストランスタッフを例としていますが、「身だしなみ」に対する基本的な考え方を学ぶことができます。同時に実際の業務で適切に準備をしたり、不明な点を質問したり、自分の意見を述べたりするために必要な日本語が学べます。

 

それぞれのトピックには学習目標を設定しました。学習の成果は、目標をどのぐらい達成できたかにより自分で判断してください。はじめから目標を完全に達成する必要はありません。はじめはできなくても、いろいろなトピックに取り組んでから、再びそのトピックに取り組むと達成度が向上することがよくあります。

 

The subjects of this website (called topics in these materials) were selected based on a comprehension of the work of the accommodation industry and the specific tasks that are performed. For instance, the topic “Understanding Hotel Work” is designed to assist students in understanding, in Japanese, the organizational and operational procedures of a hotel, along with the distribution of responsibilities among various job positions. This course provides fundamental knowledge of the hotel business and equips learners with the Japanese language skills necessary for discussing organizational structures and job roles. The topic “Grooming” uses restaurant staff as an example but allows users to learn the basic concepts of “grooming.” Simultaneously, you can learn Japanese you need to prepare appropriately for actual work, ask questions about unclear points, and express your own opinions.

 

Learning objectives have been established for each topic. You can judge for yourself how well you have achieved your learning goals. It is not necessary to  completely accomplish the goals from the beginning. Often, even if you do not at first, you can enhance your achievement by working on several topics and then working on those topics again.

 

2 学習方法  Methods of learning. 

各トピックの学習目標を達成するために3種類の活動を用意しました。

Three types of activities are available to achieve the learning objectives of each topic.

 

1 INPUT & OUTPUT

そのトピックについての基本的な知識や使われる語彙・表現を学ぶための活動です。具体的には、読んだり、聞いたり(INPUT)して理解したことを、書いたり、話したり(OUTPUT)する練習です。内容を理解するための助けとして、一部に翻訳や音声をつけましたが、ないものもあります。理解するために、必要に応じて翻訳アプリや音声生成アプリを活用してください。理解確認の問題には解答を用意しました。

 

意味や音声の確認や、自由記述の問題の答えの確認は、周囲の日本語話者に手伝ってもらってください。周囲の日本人と話すきっかけにもなります。

 

この活動では、語彙や表現を早く覚えようとする必要はありません。語彙リストを見ながらでもよいので何度も言ってみる、使ってみることがよい練習になります。

 

It is an activity to learn basic insights about the topic and the vocabulary and expressions used. Specifically, they engaged in writing and speaking (OUTPUT) exercises to demonstrate their comprehension of what they read and listened to (INPUT). Some activities are accompanied by translation or audio to aid understanding of the content, but others do not. To help understand, you can use translation and voice-generation app if needed. Answers are provided for comprehension questions.

 

Please ask Japanese speakers around you to assist you in checking the meanings, pronunciations, and answers to the free-writing questions. This activity is also a valuable opportunity to engage in conversation with the Japanese people around you.

 

In this activity, there is no need to try to learn vocabulary and expressions quickly. It is beneficial to repeatedly practice saying and using them, even while referring to the vocabulary list.

 

 

2 TASK

そのトピックに関するTASK(課題)をやってみる活動です。実際の業務そのもの、近いもの、課題について話し合うものなどがあります。周囲の同僚、上司を巻き込んでやってみることが大切です。自分の職務能力や日本語能力が向上することは、企業全体の活動にも有益です。また、周囲の人にとってもコミュニケーション力を高める機会になります。

 

These activities aim to perform the tasks of the topic. It can be the actual job itself, a close proximity to the work, or a discussion about the issue. It is crucial to engage colleagues and supervisors in these activities. Enhancing job performance and Japanese language skills not only benefits individual employees but also contributes to the company’s overall effectiveness. It is also an opportunity for those around you to enhance their communication skills.

 

 

3 REFLECTION

自分で学習を管理するための活動です。自分は、日本語を使って目標を達成できたのか、できなかった場合は何が不足しているのか考えてください。そして、自分で学習計画を作ってみましょう。

 

This activity is intended to assist in self-directed learning management. Think about whether you were able to achieve your goals using Japanese and, if not, identify any gaps in your understanding and devise a personal study plan to address these areas of improvement.